Dorpskerk Oosterwolde

Aan de rand van de Noordwest Veluwe ligt het dorpje Oosterwolde, met een inwonertal van ca. 2200 mensen. Van oorsprong heeft de bevolking een agrarische achtergrond, verbonden met de polder “Oosterwolde”. Terug in de tijd heeft er een kerk gestaan in het gehucht “Het Kerkdorp”. In 1845 is de kerk verplaatst naar Oosterwolde, met die restrictie, dat er ook een kerkje op het “Noordeinde” geplaatst zou worden. Dit in opdracht van koning Willem 1. Tot op de huidige dag worden er kerkdiensten gehouden, zowel in Oosterwolde als in het Noordeinde (een dorpje met ca. 250 inwoners). Dus 4 diensten per zondag.

Kerk Noordeinde

Het kerkje in Noordeinde, staande aan de Groote Woldweg 134, is in 1845 gebouwd. In die tijd woonden er in Oosterwolde ca. 640 inwoners, waarvan een honderdtal op het Noordeinde.

Het kerkgebouw is een opvallend object in het landschap. Gelegen op een terp ligt dit godshuis aan de Molenvliet op het Hoog-Noordeinde. De combinatie van woonhuis en kerk maakt dit godshuis tot een bijzonder gebouw. Wie het kerkgebouw binnentreedt ziet een ruimte voor ca. 100 zitplaatsen. Het interieur is eenvoudig en sober ingericht. Op de kansel ligt een Bijbel van het jaar 1662, gesigneerd door Jan Stoffelz. Van Swoll 19 maart 1776. Op de klok staat Soli Deo Gloria, deze wordt nog steeds door middel van een touw in de gang van de woning met de hand bediend. De gemeentezang wordt begeleid door een pijporgel, gebouwd in 1980 door de firma Blank te Herwijnen. Het instrument is uitgevoerd als een kabinetorgel.

Loco Media Groep heeft de kerk in Oosterwolde en de kerk in Noordeinde in beeld gebracht, in het kader van de serie ‘Oldebroek in de spotlights. Klik hier om deze te bekijken. Zeer de moeite waard!